Téma: Základní ošetřovatelská péče
Úprava nemocničního lůžka s nemocným
Upozornění:
Všechna cvičení se otevírají v novém okně. Zkontrolujte si,
zda nemáte
zablokovaná okna pop-up ve svém prohlížeči.
Přečtěte si následující
text
Úprava nemocničního lůžka
s nemocným
U nemocných, kteří nemohou opustit
lůžko, a jejich stav
neumožňuje pohyb ze strany na stranu, ale pouze nadzvedávání, např. po
operaci,
výměně kyčelního kloubu, poranění pánve atd., vyměňujeme prostěradlo a
podložku
po šířce. Tuto úpravu by měly provádět opět dvě osoby, protože to
umožňuje
lepší, šetrnější manipulaci s nemocným a sestrám to usnadní
práci.
Při úpravě lůžka postupují sestry
podle následujícího
schématu:
- Připraví
vozík s prádlem a pomůckami.
- Čisté
prádlo položí na židli u lůžka nemocného.
- Připraví
vozík na použité prádlo.
- Odstraní
pomocná zařízení, polštáře a deky a
uloží je na židli v nohou postele.
- Pokud
to stav nemocného dovolí, nastaví lůžko do
roviny.
- Shrnou
špinavé prádlo směrem od hlavy k nohám.
- Čisté
prádlo natáhnou též od hlavy k nohám.
- Pomáhají
nemocnému nadzdvihávat hlavu, záda,
pánev a končetiny.
- Vypnou
prostěradlo a podložky.
- Umožňuje-li
to stav nemocného, je vhodná jeho
spolupráce.
- Uloží
nemocného tak, že jedna sestra pomůže
zdvihnout záda a druhá podkládá povlečený polštář.
- Povlečou
deku a zastelou ji, deka sahá do výše
ramen, po stranách se zahrne na šíři lůžka, v nohách pod
matraci.
- Zkontrolují
stavu nemocného.
- Uklidí
pomůcky.
I při stlaní lůžka může dojít ke
komplikacím nebo k pochybení.
Sestra musí dokonale znát zdravotní stav nemocného a správně se
rozhodovat.
Jaké problémy mohou nastat? Při
špatném posouzení stavu
pacienta a z toho vyplývajícím chybném určení způsobu úpravy
lůžka může
dojít k poškození nemocného nebo ke zhoršení jeho zdravotního
stavu. Nemocného
může též poškodit nešetrné
zacházení, které vyvolává bolest při manipulaci, což vede ke ztížené
spolupráci
s nemocným. I špatná a nevhodná komunikace je pochybením při
úpravě lůžka.
Cvičení II. - Seřaďte následující informace v pořadí, v jakém se vyskytly v textu.
Cvičení III. - Tvořte vhodná spojení slov na základě informací z textu.
Cvičení IV. - Doplňte správné tvary podstatných jmen.
Návrat na rozcestí tématických okruhů.