Verbální
komunikace v ošetřovatelství
Verbální (slovní) komunikací rozumíme dorozumívání se
pomocí slov, popř. jinými znakovými symboly. Cílem sdělení je informovat, poučit, přesvědčit,
získat, aktivizovat k určité činnosti nebo naopak k jejímu utlumení či
zastavení. Základním
nositelem verbální komunikace je mluva. Mluvení je vyjadřování myšlenek
artikulovanou řečí. Řeč je schopnost určitého společenství dorozumívat se navzájem určitým
jazykem. Má dvojí funkci, jednak jako prostředek styku mezi lidmi, jednak jako
nástroj myšlení. Rozlišujeme vnitřní řeč, tj. řeč „pro sebe“, kterou myslíme,
formulujeme své myšlenky, a vnější řeč, kterou dělíme na mluvenou a psanou. Na
rozdíl od mluvené řeči vyžaduje psaná forma přesnější stylizaci myšlenek, aby
je čtenář nechápal zkresleně. Je psychologicky náročnější, jak pro pisatele,
tak pro čtenáře.
Verbální komunikace v ošetřovatelství představuje to,
co si sestra a klient navzájem oznamují slovy. Prostřednictvím slov sestra
vypráví, vysvětluje, získává, přesvědčuje, motivuje, povzbuzuje a informuje
nemocného o potřebnosti a účelnosti odborných postupů pro udržení, podporu a
obnovu zdraví. Slova musí volit uváženě, uvědoměle a cíleně.
Požadavky kladenými na řečový projev sestry jsou
jednoduchost, přehlednost, výstižnost, podnětnost, nadčasovost, závažnost,
důvěryhodnost, přizpůsobivost a oboustrannost. Řeč zde má funkci informační,
instruktážní, pervazivní (ovlivňující a přesvědčující) a posilující. Při
verbální komunikaci rozlišujeme monolog, tj. vyprávění si pro sebe, dialog, to
znamená rozhovor mezi sestrou a klientem na různých úrovních s různým obsahovým
zaměřením, konverzaci, což je volný způsob komunikace, a konzultaci, kdy sestra
poskytuje informace, pomoc, rady a doporučení.