Téma: Komunikační dovednosti
Základní komunikativní dovednosti
Přečtěte si tento text.
Základní
komunikativní dovednosti
Základní komunikativní dovednosti v pomáhajících
profesích vycházejí především z principů slušného chování a etického kodexu,
neboť se předpokládá, že veškerý personál pracující v této sféře bude
etický kodex respektovat a nebude na úrovni klient/pracovník hledat vlastní
uspokojení. To v praxi představuje požadavek na jistou abstinenci osobních
potřeb a aplikaci prosociálního chování. V opačném případě mohou do těchto
vztahů vstupovat některé rušivé tendence, což se může projevit právě nevhodnou
komunikací. V rámci rozvoje základních komunikativních dovedností je kromě
etických a společenských aspektů komunikace důležité orientovat se na
komunikační dovednosti, které jsou zaměřeny na schopnost naslouchání,
pozorování a úspěšného vedení rozhovoru s klientem. Pro jedince poskytujícího
služby ve zdravotní a sociální sféře je důležité rozvíjet dovednost empatie. V
nejobecnějším pojetí znamená empatie citlivost a porozumění subjektu vůči
mentálním stavům druhých osob. Představuje základní podmínku pro sociální
komunikaci a interakci mezi lidmi a základ pro vytváření relevantních
interpersonálních vztahů. Komunikaci ovlivňuje řada faktorů osobnostního i
situačního rázu. Za klíčové faktory ovlivňující komunikaci považujeme především
osobnost mluvčího a jeho jednání. Zde se promítají osobnostní dispozice
komunikátora, motivace ke komunikaci, komunikační dovednosti, řídící styl aj.
Dalšími faktory ovlivňujícími komunikaci jsou sdělení, jeho obsah a forma,
osobnost příjemce/klienta a jeho jednání. Velice důležité jsou podmínky, za
nichž komunikace probíhá.
Cvičení II. - Zařaďte slova smysluplně do textu článku.
Návrat na rozcestí tématických okruhů.